174 Brukte biler på lager

Hvordan er det å jobbe som personlig servicetekniker i Volvo Car Stor-Oslo?

Personlig servicetekniker

- Veldig praktisk å snakke direkte med kunden

Hos Volvo jobber det ikke lenger bilmekanikere. Nå er det serviceteknikere som tar imot deg når du skal fikse bilen.

Hedvig Øyen Larsen og Jon Arild Bergengen er to av totalt 11 serviceteknikere ved Volvo Car Stor-Oslo i Lillestrøm.

- Aller først: Hva er en personlig servicetekniker?

- Det er en bilmekaniker som har kundekontakt og som gjør alt innen service fra A til Å. Vi har kuttet ut kundemottak som eget ledd. Kunden prater direkte med oss, og vi bestiller deler og booker tider og utfører det som skal gjøres, sier Jon Arild Bergengen.

Volvo omstrukturerte verkstedet fra klassisk bilmekaniker-tjeneste til ordningen med serviceteknikere i 2018. Resultatet er at mekanikeren får et tettere forhold til kunden - og til kundens bil. Teknikeren får dessuten mer fleksibilitet i arbeidsdagen sin.

 

- Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for en personlig servicetekniker?

- Først ser vi gjennom bookingen og planlegger dagen. Hvis det er drop-in-kunder så hjelper vi dem, kanskje man må ta inn en bil på feilsøking og se om den trenger deler, det er typisk hverdag. Vi bestiller deler to ganger om dagen fra hovedlageret hvis det er noen som trenger noe, sier Bergengen.

Det er veldig praktisk å snakke direkte med kundene, mener han, da får man akkurat den informasjonen man trenger og slipper å gå gjennom et mellomledd. Jeg opplever også kunden setter pris på å få snakke direkte med den teknikeren som skal utføre service eller reparasjon.

Bergengen har alltid likt å “mekke” og jobbe med hendene. Da ble bilmekaniker en naturlig yrkesretning. Når man starter i jobben som personlig servicetekniker får man spesialutdanning fra Volvo gjennom digitale og fysiske kurs. Utenom fagbrev og erfaring som bilmekaniker er det én egenskap som kan være nyttig i jobben som servicetekniker.

- Det er en fordel om en er litt utadvendt eller i alle fall liker å prate med folk, sier Bergengen.

- Jeg liker godt muligheten for å planlegge arbeidsdagen selv, sier Hedvig Øyen Larsen, som har jobbet som servicetekniker for Volvo i snart fire år.

Jon Arild Bergengen har jobbet med Volvo i mange år.

Teknikere i tospann

Serviceteknikerne hos Volvo jobber sammen to og to. For å redusere tiden bilen blir stående inne på verkstedet, slik at kunden raskest mulig kan få den tilbake. Det blir også enklere for kundene å sitte å vente til bilen er klar. En kan jobbe praktisk på verkstedet mens makkeren gjør administrativt arbeid, for eksempel. Dessuten er det praktisk å alltid ha noen å dele kompetanse og erfaring med - eller samarbeide om tunge løft med.

- Det er også veldig sosialt og trivelig å jobbe i tospann, sier Hedvig.

Hedvig og Jon Arild forteller om et godt arbeidsmiljø hvor man gladelig hjelper hverandre når det trengs.

- Fortell om en dag det var ekstra fint å være personlig servicetekniker.

- Det var en gang vi hadde grillfest med jobben, og utpå kvelden kom det en bil med campingvogn hvor radiatoren hadde røket på vei til ferie. Da skifta vi radiatoren på festen og serverte dem pølser før de fôr fornøyd videre, ler Bergengen.

 

Kunne du tenke deg å jobbe som personlig servicetekniker for Volvo? Vi trenger deg! Se stillingsannonsen her og ta kontakt.